Monday, July 8, 2013

Printre imprejururi

Cind miine ne vom trezi, cit din noi vom fi ramas la fel? Cind lumina se va reintoarce, cit va mai fi ramas din ce eram, din ce am fost cindva?
Stiu ca nu trebuie sa absolutizam trecutul, si sa il exageram, in unele laturi, sa spunem asa..Si sa ii adaugam ceva ce nu a existat, atunci, incercind sa il transformam, subiectiv, intr-un fel de ideal de forme si culori ce conturau lumi ideale..Stiu..Pentru ca acele lumi de forme si culori erau atunci, in vremurile acelea, cu noi fiind acei de atunci..Corect..Atunci era altfel, si noi eram altfel, si noi eram, cumva, parte si din lumile de acolo, dar, mai mult, parte din lumile noastre interioare..Atunci era o societate, cu toate restrictiile impuse, in care noi, cei adaptati si tacuti, traiam, visam, gindeam, si cautam o solutie, ca sa putem evolua..Atunci era un timp din istorie brutal..Iar noi, simpli trecatori, si observatori..Atunci am trait, am acceptat, am urit, am visat, am uitat..
Sintem copiii timpului..Mergem pe drumurile schimbarilor de tot felul..Acceptam si acum, ca si atunci, constienti ca istoria s-a rasucit..Traim atitea schimbari fundamentale..Vrem sa fim, si sa supravietuim..
Recunosc, pe  mine lumea m-a uimit..Adica mi-a adus stari ciudate..Pentru ca n-am inteles-o..Nicicum.. Fie ca am trait acolo, aici, prin spatii de dinafara, sau de dinauntru..M-am uitat la lume ca la un spectacol destul de grotesc..Facut de fiinte, ca mine..Am admirat, am urit, am trait..Am continuat sa fiu eu, cred.. Printre atitea, si atitea imprejururi..

2 comments:

  1. Pentru cei ca tine care au trait in ambele sisteme politico-sociale, si cel comunist (nu stiu cat ai prins din el) si cel autentic capitalist, experienta traita este cea care iti da dreptul sa faci comparatii obiective. Insa cred ca ceea ce ai trait in tara ca experienta te-a determinat sa cauti o alta civilizatie. Spuneam la un moment dat ca omul este un produs al societatii, al familiei, al educatiei sau... al needucatiei, al normelor morale etc. Prin urmare comparatii indreptatite nu pot face decat cei care au trait in ambele sisteme.... Nu stiu cum se percepe realitatea romaneasca dintr-o alta civiluzatie, insa ceea ce traim noi acum este o pseudodemocratie... democratia se naste cu greu dintrun regim comunist carenu s-a dat dus inca 20 de ani dupa revolutie... Poate ca opinia mea a cuprins ca intetelegere doar partea formala a situatiei facand abstractie de interioritatea noastra si lumea noastra interioara care ne-a ajutat sa depasim acele vremuri crunte. Sigur ca acum multe dintre sentimente sau estompat dar asta nu inseamna ca nu am trecut toti sau cel putin o buna parte din noi prin ura, frica, apatie, autosuficienta, toleranta fara de sistem, lasitate, supunere (nu ne intrece nimeni in aceasta "virtute"), ba cred ca multi chiar l-au iubit pe ceausescu dovada a faptului ca inca exista nostalgici ai acelor vremuri... in fine sunt multe de povestit, povesti tragice care sper sa nu se repete in veci...

    ReplyDelete
  2. Eram student in '89, si stiu bine cum se traia inainte, sau mai bine zis, cum supravietuiam in lumea aia sinistra..Si ca sa poti supravietui te interiorizai, adunai idei, te gindeai la multe lucruri, mai socializai, citeai, etc..Fiecare isi avea reteta lui, si felul lui de a gindi..Si toti faceam asta..Dar mai erau si exemplare sinistre, "emanate" de sistemul ala, si care, dupa 89 s-au reprofilat rapid..Asta e..
    Si noi sintem un amestec care contine si unele trecuturi pline de toata atmosfera aceea incarcata cu monstruozitati..Sint multe de spus, s-ar putea scrie enorm numai despre ce fel a evoluat totul..Desi, acuma, multi vor sa uite ce a fost atunci, si se concentreaza pe supravietuirea de acum..Iar nostalgicii regreta ce era bun pe vremurile alea, cred..Ca nu cred ca si-ar putea regreta prostia de a fi acceptat sa fie condusi de 2 analfabeti..Intr-un sistem faraonico-criminalo-stupid..
    Imi pare rau de generatiile de sacrificiu de dinainte..Dar n-ai ce face, trecutul nu-l mai putem schimba..

    ReplyDelete