Saturday, July 20, 2013

Fiinte si masini

Uneori mi se pare ca am uitat tot..Ca nu mai stiu cine sint, unde sint, ce mai sper..Ca atunci, demult, cind eram in sesiune, si trebuia sa-mi sterg memoria, ca sa pot invata miliarde de formule ale caror logici nu le puteam pricepe..Si cind incercam sa-mi adun fiintele din cenusele trecutului, ca sa simt un pic macar, din toate infiniturile dimprejur..
Mai uit, din reflex, ca sa ma apar de abisurile celorlalti..Uit, acoperind uriturile cu unele lumini din infiniturile calde, sau construindu-mi din bucatile ramase piese incomplete de infinituri..Uit variantele de trecut, sau de viitor absurde..Uit, ca sa-mi revin la optimismul si frumusetea fiintei profunde..Uit, doar ca sa-mi mai pot aduce aminte..
In studentie aveam atitea de memorat..Atitea grafice, diagrame, formule, logici, una mai diferita de cealalta.. Si, normal ca nu puteam..De unde naiba sa tii minte chestiile alea ciudate, pe care le invatai, cumva, pe de rost, doar ca sa le poti reproduce la examene, si sa iei nota de trecere?..Si stai, ca la examen concurai cu colegi cu o memorie incredibila, care-si aminteau detalii, coeficienti, parametri, operatii cu o acuratete de memorie de computer..Na..Tineau minte paragrafe, pagini, diagrame de care eu, unul, habar n-aveam..
Apoi, dupa un examen urma altul, si altul..Iar eu trebuia sa folosesc magia uitarii, ca sa pot acumula alte, si alte informatii..Care, nu prea foloseau nimanui..Cel putin mie, nu..Dar, examenul avea ritualul lui, la care trebuia sa ma conformez, ca altfel, oooo..
Pina la urma, si azi, ce s-a intimplat atunci mi-a ramas la fel de misterios..Tot nu pot sa inteleg mecanismele memoriei celorlalti..Si inca ceva n-am uitat..Cum la intrebarile mele naive, primeam raspunsuri standard, cvasi-robotice..Fara explicatii, fara intelegeri, fara pasiuni..Doar raspunsuri reproduse..Si asta ma facea sa-mi fie frica..Ma simteam izolat..Ca si cind as fi fost inconjurat intr-un spatiu sec, de masinarii perfecte, si care functionau atit de precis..Parca si acuma e la fel..

2 comments:

  1. Pacat ca nu esti student acum,sa vezi cum decurg examenele...Oricine,si bunica cu memoria ei senilizata, poate trece examenele de azi... Este drept ca si pe vremea aceea in care ai dat examene se exagera cu genul acela de invatamant, dar acum invatamintul este la extrema cealalta... cat mai simplu astfel incat toata lumea sa-si obtina diploma...nu conteaza decat banul din taxele studentilor.

    ReplyDelete
  2. Am inteles ca multe examene sint pe baza de test grila, ca la examenul auto..Adica ti se da mura in gura, iar tu trebuie numai sa selectezi dintre raspunsuri, care ti se pare mai de bun simt..Asta nu prea e invatamint, asa cum si cel de pe vremea mea (am terminat liceul in '85, dupa care 9 luni armata)..Adica atunci era prea dur, cu o disciplina cretina, bazat exclusiv pe memorie si pe supunere oarba, iar acum e un fel de lasa-ma sa te las, cu note uriase, examenele grila, si peste 50% picati la teste..E beton, ce sa mai spunem, am picat din lac in putz..A devenit si invatamintul o afacere, cred, pentru ca se scot bani din manuale alternative, meditatii, taxe, etc..
    Ce aberatii..Nu inteleg cum de poate o tara sa functioneze in felul asta..Mare mister..

    ReplyDelete