Saturday, March 29, 2014

Limbi straine

Am facut limba germana din clasa a 2a, la generala, cu dl Olas, un sas cu trasaturi fine, si interesante..Tin minte ca ne punea sa vorbim doar in germana, la ore, si ne aducea un pickup si discuri cu muzica folclorica adevarata, si ne punea sa invitam la dans colegele, in stil german, sa facem reverente, sa fim manierati, etc.. Atunci am vazut cum e cu felul de a fi, cred, pentru prima data..Si limba germana mi-a folosit cind am fost in 2 excursii, cu ai mei, pina in RDG, asa se chema pe atunci Germania de sub sistemul comunist..Chiar am fost translator in foarte multe situatii, dintre care una medicala, in care o doamna, care era din anturajul nostru, pierduse un copil, si avea nevoie sa comunice cu doctorii..Pe urma, dupa ce totul s-a terminat cu bine am primit si niste premii, care, recunosc, au fost delicioase..De fapt, in acele excursii am vizitat si un prieten doctor chirurg, la casa lui de pe malul lacului..A fost un schimb de experiente absolut remarcabil, si ne-am simtit toti foarte bine..Apoi, tot in germana, am corespondat destul de mult cu un nene cu care ne-am intilnit pe litoral, si care ne-a trimis citeva cataloage Quelle, la care, sincer ma uitam la rubricile de jucarii, si lenjerie de dama:))..Si, ca sa aprofundez germana, ai mei ma duceau in toate vacantele la sasi, ca sa traiesc asa, si sa vorbesc, ca ei, desi ei, se stie, folosesc un dialect foarte apropiat, dar care suna perfect germanic..
Apoi am invatat limba franceza, la generala, din clasa a 5a, parca..Si asta chiar mi s-a potrivit..Am avut o domnisoara profesoara care, cred ca ma simpatiza, pentru ca imi dadea sa-i traduc tot felul de poezii.. Asa am aflat de Nichita Stanescu, printre altele..Am jucat si o sceneta de teatru, la cercul de franceza, una in care papa se asezase cu curul pe ziar, si nu-l gasea, si, astfel mobiliza toata familia:)) Cel mai mult m-au ajutat Pifurile, totusi..Am avut un fel de abonament, si le-am citit cu o uriasa pasiune, imi veneau sigilate in plastic, erau o fericire sa le vad, sa rup invelitoarea aia, sa construiesc jucariile, si sa le citesc..Erau absolut geniale si povestile, desenele, tot..Le citeam si cind mincam, continuu, pina le invatam pe de rost, aproape..Si desenele erau ceva ce aveau puterea sa ma uimeasca continuu, si nu exagerez..Cite povesti, ce desene absolut fabuloase, cite lumi erau concentrate acolo, e greu sa le spun in citeva cuvinte..De fapt, cam toata imaginatia mea de atunci a inceput sa se construiasca..Daca ar fi sa scriu doar despre Pif, mi-ar trebui muulte bloguri.. In fine, de atunci, franceza mi-a devenit o a 2a limba materna, imi placea tot, invatam enorm de multe nu doar vorbind, ci incercind sa inteleg lumea si civilizatia franceza..Pe urma, si la liceu, unde profesoara ne era doamna Brenner, si la facultate am avut note maxime, pentru ca, ma pasiona..Cred ca vorbeam ca un nativ, si, in perioada aia, chiar as fi vrut sa emigrez in Franta, si sa devin unul de-al lor..Intre timp am corespondat cu multi francezi, si mi-am perfectionat si stilul, si am invatat enorm, iar, si iar..Aveam in minte toate imaginile frumoase din Parisul acelor ani, si, pe care am dorit atit de mult sa-l vizitez..Din pacate, asta nu s-a intimplat, inca..
Dupa franceza a venit limba engleza, pe care am invatat-o experimentind, mai mult..Si acum, dupa atitia ani, limba asta mi-a devenit un fel de a 2a natura, un fel de mod paralel..Pentru ca fac switch, si, pac, trec in modul englezesc de conversatie..Aproape ca si gindesc in engleza, desi, pe undeva, parca tot in romana imi fac analizele, elaborarile, si meditatiile..Adica in modul meu profund, cam in romana imi traiesc spiritualitatile, sa zic asa..

No comments:

Post a Comment