Sunday, August 10, 2014

Arta, si evolutia vietii

Nu stiu, de cind sint am constientizat ca lumea e asa cum e, ca rezultat al evolutiilor, adica al luptelor de tot felul, in care cel superior reuseste..Dar superior cu adevarat, adica elaborat, calculat, etc, pentru ca asta inseamna superior in societatea asta a unor fiinte inteligente, si nu impunerea vointei prin fortza..Pentru ca e incorect sa folosesti fortza in secolul asta..Cel putin eu asa cred..
Am vazut asa, in trecere, pe wikipedia cam cum a aratat evolutia artei, cu toate curentele ei, fara sa ma dau erudit, sau cunoscator in toate, pentru ca m-am uitat doar la genul de opere construite in anumite perioade..
Operele primitive erau intr-un fel imediat si pueril-sintetizat, ca sa urmezeapoi realismul, idealismul, abstractionismul, post-modernismul, etc etc, toate s-au complicat peste masura..Acuma putem vedea ceva de orice fel, in orice varianta, care ar putea sintetiza orice din trecut..Pentru ca sintem moderni, si am trecut de anumite etape..Dar, dincolo de toate, ce ma mira e cum a patruns in arta, uritul..S-a vorbit de o estetica a uritului, si asta a fost natural, pentru ca uritul e peste tot, ne inconjoara si ne asediaza..
Uritul asta e inca, peste tot, si pare ca inca va fi, pentru ca el reflecta diferentzele dintre noi..Vezi fetze urite, oameni scirbosi, miscari gretzoase, atitudini dezgustatoare, forme diforme, etc etc..Ca sa nu mai spun de ginduri, imagini, media, etc..Iar uritul asta aluneca de multe ori in sinistru, scirbos, sau monstruos..
Eu am vazut demult, cum, in teatru, nu se mai jucau piese in mod normal, cu limbaj natural, in care spiritul sa fie eliberat, si totul sa genereze multe ginduri, si meditatii..Pentru ca vorbele erau taioase, limbajul dement, si tonul ascutzit..Se urla la spectatori, de parca aveau ei vreo vina ca platisera un bilet..Era ca intr-o lume pe dos..
Apoi mai tin minte o alta experienta socanta pentru mine..Cind am ajuns pe teritoriile astea noi, era prin 97, am zis sa merg la un striptis, ca nu mai vazusem, si eram curios..Bine, nu ma asteptam la cine stie ce opere erotice jucate magistral pe o scena..Dar ce am vazut mi-a facut impresia ca totul a degenerat profund in societatea asta....Adica tot ce era acolo parca nu mai avea absolut nimic uman..Cel putin mie imi depasea puterea de intelegere..Si de atunci nu am mai fost la vreun teatru, film, sau altceva, pentru ca am realizat ca nu sint de mine..Eu sint de moda veche, recunosc..Si nu mai inteleg cum mai e arta asta post-post-moderna.. Acuma or fi evoluat toate, inclusiv arta, dar la ce s-a ajuns acuma e cam obscen, si destul de dezaxat, pentru ca nu s-au elaborat artistic toate, ci s-au vulgarizat si trivializat..
Nu sint un puritan, nici pe departe, pentru ca, sincer, nudurile pe scena sint chiar interesante, dar privite artistic..
Si cred ca cel mai deplorabil e ca totul s-a stupidizat intr-un mod incredibil..E atita prostie in toate ca te miri ca persoanele-personajele respective au putut supravietui lumii asteia destul de complicate..

No comments:

Post a Comment