Sunday, February 17, 2013

Impact cosmic


Daca ai avea o nava spatziala, unde ai calatori?
Daca ai avea o masina a timpului, ce viitor, sau trecut, ai vrea sa vizitezi? Cu cine ai vrea sa te intilnesti? Crezi ca ai fi pregatit pentru asta?
Daca ai putea sa schimbi ceva, orice, ce ai schimba? La tine, sau la ceilalti? In ce fel de lume ai vrea sa traiesti?
Se pare ca rareori ne punem intrebari interesante..Poate doar atunci cind traim experientze ce ne depasesc rutina..
Am vazut zilele astea niste fenomene cosmice rare..Niste bolovani spatziali, mai mari, au intrat in atmosfera, cu viteze relativ mici, de doar 44 de ori viteza sunetului, au ars datorita frecarilor cu aerul, luminind puternic, si au disparut, lasind pe cer dire lungi de fum, si nori..Pentru noi a fost nemaivazut, unic, si incredibil..Ma gindeam ce s-ar fi intimplat daca acele bucati de materie ar fi fost de 1000 de ori mai mari? Am mai fi trait sa mai vedem urmatorul rasarit? Cine stie..Bine, probabilitatea ca Terra sa fie lovita de un meteor mai mare e infinit mica..Fenomenele astea sint rare in istoria planetei..Dar exista, si oricind se pot intimpla..Desi acuma, am inteles ca se cauta o strategie pentru a indeparta corpurile ceresti ce, eventual, ar amenintza pamintul.. O metoda de a le devia traiectoria..Ceea ce cred ca e relativ simplu..Trebuie doar sa avem citeva technologii mai avansate..Solutiile exista, trebuie gasite doar felul de a fi aplicate..
Bine, ceea ce am vazut noi au fost niste firimituri cosmice..Iti inchipui cit de mare e Pamintul? Sau Sistemul Solar, sau Galaxia noastra proprie, Calea Lactee? Sau Universul? Cred ca nu putem concepe dimensiunile, pentru ca ne ies din orice perceptie..Sint prea mari..
Un exemplu http://www.youtube.com/watch?v=kJoMDq4AyLc ..La aterizare, reporterul, inca uimit de ce a vazut a spus ca, daca cei care ne conduc ar avea o asa experientza, lumea ar arata altfel..Si e corect..
Domnul Sagan spunea ca Universul e indiferent..Fata de noi..Noi, fata de el, nu..

7 comments:

  1. Nu mi-am pus niciodata problema calatoriei in spatiu si cu atat mai mult in timp… Daca ar fi vorba de o asemenea calatorie astept pana vom evolua suficient de mult pana vom putea calatori fara a ne folosi de un obiect, precum nava cosmica…Ceea ce promite acum fizica cuantica probabil la un moment dat va fi materializat. Numai ca noi cei de acum probabil nu vom mai fi nici macar amintiri. Poate generatiile care vin chiar vor avea aceasta posibilitate de a se intalni cu noi in timpul trecut. Nu se stie…
    Calatoria in spatiu nu cred ca ma atrage in mod deosebit… poate doar cea in timp. Cel mai tare imi incita curiozitatea trecutul. De unde venim, cine suntem, cum am fost creati, care este scopul creatiei. Nu stiu daca o calatorie in trecut ar fi un raspuns la aceste intrebari, dar mi-ar placea sa stiu ca istoria a fost scrisa corect.
    Schimbari… schimbari… schimbari…
    Totul este intr-o continua schimbare… Oare daca Adam refuza oferta Evei omenirea ar fi fost aceeasi? Ma gandesc ca daca n-ar exista raul, lumea ar fi cu totul altceva. In conditiile civilizatiei de astazi, ideile acestea sunt pure utopii… adica cum se spune, batem campii, dar de aceea avem imaginativul de partea noastra. Revenind cu picioarele pe pamant, la realitatile noastre mioritice, cu siguranta n-as mai alege sa traiesc in Romania ci intr-o tara civilizata, precum Germania sau una din tarile nordice, Suedia sau oricare alta.

    ReplyDelete
  2. O, da, ar fi atit de interesant sa putem calatori in trecut, si sa vedem sursele autentice.. Si, probabil ca ne-am schimba perceptzia asupra unor realitati, pentru ca ce a fost demult a fost una, iar legendele de azi sint cu totul altceva..Uite, de ex Alex Macedon e posibil sa nu fi fost atit de inteligent, ci doar sa fi avut consilieri geniali..Bine, l-a avut profesor pe genialul Aristotel, si si-a format o idee generala despre lume, de la el..Dar e posibil sa fi fost un tip de statura mica, eventual robust, poate tenace si intrigant..Si poate ca gindirea lui era limitata, dar a avut intuitzie.. Orice e posibil..Bine, si faptul ca a construit asa un imperiu e fabulos..Desi, totusi, el s-a afirmat in razboaie, si nu in descoperiri stiintifice..Sint multe de spus..
    Cit despre Adam si Eva, asta cred ca e o pura fictiune..In fine..Dar vorbind despre legende, si cum le receptzionam noi cei de azi, aici e de povestit..Au fost niste emisiuni pe tvr cu dl Plesu si Liiceanu, pe care le-am revazut pe youtube, foarte interesante, care discutau teme-probleme fundamentale ale noastre, ale celor de azi, printre care si problema bine-rau, cunoastere, etc..
    Eu cred ca e greu de definit raul, sau intentzia de rau..Dar putem analiza actiunile unor oameni, si descoperi, astfel, felul in care gindesc..Bine, raul e in genele noastre, tine de supravietuirea noastra, uneori..
    Revenind la calatoria in trecut, stiintzificii spun ca e imposibila datorita paradoxurilor care apar, si, mai mult, pentru ca nu am fost, niciodata vizitatzi de oameni din viitor..
    Asa, despre tari..Eu sint in Canada din 97, si m-am adaptat aici, nu mai stiu cum e viata in Ro, decit de prin ziare si tv-uri..Da, as fi vrut si eu sa traiesc intr-o tara disciplinata tip nordic, desi, nu stiu cit de confortabil ar fi fost, sau cit de mult sau putin as fi acceptat stilul lor..
    Romania, analizind lucid, e o lume arhaica, depasita de timp..Cred ca va fi tot timpul in bataia vinturilor istoriei..Si va ramine asa, haotica, si la indemina hotzilor..Asta e.. Imi pare rau, pentru ca si eu sint construit mental, ca un roman, si vreau sa vad ca tara aia stie sa-si depaseasca istoria, si sa avanseze..In fine..
    Daca e sa fiu sincer, mi-e dor de locurile amintirilor mele..De Galatiul liceului si studentiei mele, de momentele de atunci, de acel timp plin de atitea lumini..Acolo chiar as vrea sa calatoresc, in timp..

    ReplyDelete
  3. Emisiunile celor doi "monstri" care se ocupa de cultura, Plesu si Liiceanu, au fost de un real interes pentru o foarte mica parte a publicului romanesc consumator de emisuni tv. Postul Tv Cultural, caci acolo au fost difuzate emisiunile cu pricina, a fost desfiintat cu cateva luni in urma in urma unei decizii “inteligente” pentru faptul ca nu avea audienta. Si ne intrebam de ce in tara asta prostia este considerata o virtute. Erau o serie de emisiuni foarte interesante asa cum a fost si emisiunea lui Patapievici – Dincolo de argument- in cadrul careia erau invitati o multime de personalitati de marca, oameni de cultura, istorici, artisti, regizori etc. Era singurul post tv pe care il urmarea alaturi de cele Discovery si cele History.
    Raul... da, este greu de definit… Asa cum spunea Socrate raul poate fi considerat si un lucru pozitiv atunci cand se urmareste un scop nobil… De pilda cand tatal forteaza copilul agresandu-l “bland” pentru a-l obliga sa inghita un medicament pe care copilul il refuza… Raul ca instrument pentru triumful binelui, nu este considerat rau in conceptia filosofica a lui Socrate…

    Romania… offf… Romania si romanii… Da… civilizatia, modernitatea se simte in orasele mari si mai putin in localitatile rurale, iar in satele pe care cred ca le stii si tu, aproape nimic nu s-a clintit… Aceeasi saracie lucie, insa toata lumea are telefoane mobile. Adesea, contradictia dintre vechi si nou, socheaza de-a dreptul, insa nevoia si necesitatea comunicarii nu tine cont de timp si spatiu. La noi predomina o atitudine specific romaneasca (nu generala) bazata pe vanitate prosteasca. Venitul nu este important si nu conteaza daca iti permiti un Ferrari… important este sa il achizitionezi pentru a demonstra vecinilor si prietenilor ca iti poti permite o masina de lux… problema restuirii banilor imprumutati si ceea ce mananci a doua zi, este un lucru nesemnificativ. In rest predomina spiritul de turma ce nu ne permite sa alegem conducatori competenti si nici sa judecam rational aceste alegeri. In foarte multe cazuri, alegerile se fac pe principii sentimentale si nu rationale… cutare senator este barbat bine, sau cutare doamna parlamentar este sexy…
    Iarta-mi tonul ironic, insa asta este realitatea…

    ReplyDelete
  4. E perfect adevarat ce spui..Pentru ca am trait pe pielea mea realitatea aceea, de care am fugit, cind mi s-a oferit ocazia..Romania nu e o tara cu un sistem, asa cum sint celelalte tari..Nu, Romania e o ipocrizie vanitoasa, o amestecatura haotica de tip sinistru, in care fiintze fara ratiune, logica, si echilibru ajung sa dirijeze tot sistemul..Cum vor ei, pentru pura reusita financiara..Asa a fost in toata istoria, de ce ne-am mira ca asa e si acuma?
    Probabil ca lucrurile se vor schimba dupa 1-2 generatzii..Sper ca va fi asa..
    Ipocrizia asta sociala, complet cretina si de ne-explicat ii face pe unii sa isi arate o bogatie de tip iluzie, ca sa isi cumpere masini scumpe, cind nu au ce minca, de fapt.. E complet absurd..
    Stiu ca e saracie..De fapt asta e fundamental pentru Romania..Plus haosul construit de hotzii cu staif, ca sa jefuiasca eficient..E o continuare a unei istorii profund nefericite..Si mai stiu si ca cei cu adevarat valorosi fug de acolo..Adica ei, singurii care ar putea schimba ceva..Asta e, westul ofera alte oportunitatzi..
    Spui de femei parlamentare sexy..Probabil de Udrea e tema..Eu cred ca Basescu, un fel de ultimul comunist, a incercat sa controleze sistemul prin orice..Fie ca si-a pus slugi in conducerile x, y, z, fie ca a incercat sa construiasca diversiuni cu femei sexy..

    ReplyDelete
  5. Mi-au placut enorm emisiunile cu Plesu-Liiceanu, sau cu PAtapievici, pentru ca ei chiar spuneau multe adevaruri..E trist insa ca s-au afiliat politic, si depindeau de cit capital pompa in ei rasuflatul de Basescu..Dar ii inteleg, cred, pentru ca, altfel, ar fi murit de foame, in conditiile unei societati analfabete, cumva, si doritoare de manele, si prost-gust..
    Desi, daca stam si ne gindim, doar adevarul ne face liberi, cu adevarat..Acuma, ce adevaruri, si cum sint spuse, tine si de capacitatea de intelegere a natziei..
    Stii ca multi m-au injurat, ca cica n-as fi obiectiv cind critic ceva, ca vorbesc fiind plecat..Oare? Cu ce ii face pe ei mai obiectivi spatiul de unde vorbesc?

    ReplyDelete
  6. Cunosc opinia conform careia cei plecati din tara au fugit de greutati, iar acum fac pe ipocritii vorbind din pozitia superioara a celui satul care nu crede flamandului si care n-au dreptul sa critice neindurand aceleasi conditii in care au trait cei de aici. In fond dreptul la libera opinie este recunoscut in toate societatile civilizate. De ce un roman de oriunde din lume nu ar avea dreptul sa emita o opinie... doar pentru ca a ales sa traiasca civilizat. In opinia mea acest mod de a reactiona impotriva celor plecati in strainataturi nu este patriotism, ci este invidie. Sunt convinsa ca o astfel de plecare nu este usoara si acolo nu te primeste nimeni cu bratele deschise si mai ales nu te primeste ca sa te tina in puf, insa intre a ramane aici asa cum am facut si eu, si a pleca acolo, a doua alegere, este o dovada de curaj si responsabilitate. Ori noua romanilor ne cam lispseste curajul...

    ReplyDelete
  7. Plutonia, emigratii au trecut prin situatii-limita pe care cei din tara nici nu si le-au putut imagina..Si a fi tratati ca "capsunari" e o rusine nationala, pe care n-au inteles-o cei care se dau drept "romani" si care se bat cu caramida in piept intr-un mod dezgustator..
    Nu am plecat ca demonstrez ceva, cuiva..Doar ca sa imi urmez drumul meu, cred..Desi, cind am plecat, nu ma intreba ce a fost in sufletul meu..Numai cine nu a emigrat nu stie ce a trait..Pai de ce am plecat? De ce am lasat tot ce am avut, acolo? Multi si multe mi-au spus ca sint nebun..Bun, e punctul lor de vedere..Am avut nebunia mea, de a incerca sa supravietuiesc asa cum incearca cei ce au ramas..Acolo..Cine e mai nebun? Si cine e mai rational?
    Plutonia, patria e o notiune ideala, pentru care unii au murit, luptind in razboaie care nu erau ale lor..Pentru ca, asa cum zicea dl Lennon, visam toti la o lume fara granitze, si fara religii..
    Crede-ma ipocrizia nu e a celor ce si-au cautat alte destine..E mai mult a celor ce au crezut ca salveaza o idee de tzara..Parerea mea..PEntru ca avem o viata scurta, si destul de multe de realizat..Si "patriotismul" nu salveaza nimic, pentru ca e doar o vorba cu care cei putini manipuleaza eficient pe ceilalti..Doar..

    ReplyDelete