Scrisul presupune destul de multa cunoastere bine aplicata..Ma uitam de multe ori la emisiuni, talk shows, stand up comedy, la tot felul de videouri, vloguri, bloguri, etc, si ma uitam cita lalaiala, cita vorbarie, cit de multe cuvinte aruncate aiurea-n tramvai, si cit de putine idei valabile..Se clampaneste mult pentru ca asa pot comunica marea majoritate, dar se comunica slab de tot, si pe lucruri ultra-superficiale..Nici chiar asa.. De fapt poate chiar asa, pentru ca ce e in cotidian e de consum, nu e elaborat..Daca vrei idei si exprimari, si poezie te duci acolo unde e asa ceva..Teatrul asta romanesc nou e mai modern, dar nu stiu cita valoare are, pentru ca na, e ca sa se vinda, si atunci bagi grobianisme, injuraturi, chestii care sa santajeze sentimentele, sa le tina legate, dar cu ochii fortzat deschisi, ca tipul din Portocala Mecanica (A Clockwork Orange filmul), si totul pentru ca sa ne "impresioneze"..E diliu sa mizezi pe asta, dar asta pare ca vinde, si atunci, na, faci compromisul daca trebe, dar nu trebuie coborit ca miserie sub o limita a suportabilitatii, pentru ca si lumea are sensibilitatea ei..Repet o chestie: in presa cica se vinde 3S=Sex+Singe+Scandal, adica ai success daca bagi masiv asa ceva..La singe intra si violentza, mortzi, orice..Chestiile astea sint clar dezgustator-degradante, dar cica functioneaza, conform folclorului..Na..Acuma si cartile/filmele de mare success si-au construit succesul pe asta, pentru ca au venit cu chestii soc care buseau morala si bunul simtz..Bunul gust cam iesea din ecuatie, dar pare ca artistic lucrurile erau bine aranjate..In fine..
Ca sa scrii ceva bun trebuie idei bune, si constructii artistice care sa te surprinda, cred eu, si nu sa te socheze, pentru ca e aiurea sa iti doresti sa fii socat (asta doar daca nu esti masochist sau ceva)..Si bineinteles sa te emotioneze, ca asta e scopul artei, sa-ti creeze stari, adica sa te ajute sa-ti accesezi starile tale profunde, pina la urma..Talentul real e ala care te face sa construiesti din cuvinte textul care sa sensibilizeze, si daca reusesti e bine, daca nu, mai incerci..Acuma ca sa scrii iti trebuie starea aceea care sa te ajute sa construiesti textul care sa o releveze, si pentru asta iti trebuie usurintza la gasirea cuvintelor potrivite si imbinarea lor cit mai naturala..Cuvintele le iei din minte, din memorie, amintiri, si iti trebuie un vocabular urias la baza (ma uit ce vocabular ultra-sarac e folosit azi), iar constructia frazelor o faci din experientza/educatie, aici e de munca mai mult sau mai putin functie de talent..Bine, talentul de versificator de ex nu te face mare poet daca nu ai idei si imagini artistice..Talentul e o suma de capabilitatzi care contribuie la constructia textului..Sint persoane carismatice chiar, care nu sint buni scriitori, pentru ca scrisul si vorbitul sint diferite..Mircea Badea e bun la conversatie, te face sa cazi pe jos de ris, dar la scris nu e la fel..Banciu e mai bun la scris, pentru ca vorbeste cam gretzos-dezgustator de multe ori..Sint stiluri si stiluri de personalitati, evident, dar la scris conteaza textul concret..E o discutie foarte lunga, si cam sterila totusi, pentru ca scrisul e un travaliu pe care fiecare il face in felul lui propriu..Cind scrii esti tu, lumile tale, si foaia de hirtie/monitorul.. Restul din realitate cam dispare, pentru ca te incurca..Daca esti inspirat atunci dai drumul la imaginatie, si transformi totul in cuvintele cele mai valabile..
PS Am uitat sa spun despre text cam cum sa fie: in primul rind simplu si clar, adica usor de inteles, totul redus la esentze, cu cit mai putine arabescuri, ceva gen stil stiintific, sau hai sa zicem stiintifico-metaforico-filosofico-realisto-fantastic, dar simplu si legat, adica sa creeze revelatzii in capul cititorului (pe cit posibil)
No comments:
Post a Comment