Friday, September 6, 2019

Stiinta aplicata



Stiintele exacte sint mai abstracte, e adevarat, par mai seci, si mai reci cu toate formulele alea, si chestiile alea specializate, dar asta pentru ca se cauta sa se evite vorbaria inutila. Dar toate sint atit de frumos legate logic intre ele, de ramii uimit, cind descoperi ce lumi incredibile sint acolo. E si stiinta, dar si arta, intr-o formula matematica. Unele sint mai simple, altele mai complicate, dar toate sint de admirat. Lumea s-a entuziasmat la E=m(c^2), dar multi nu stiu ce reprezinta asta, si cum se poate transforma masa in energie. In fine, sint domenii, si domenii, unele iti plac, altele nu, functie de pasiunile tale, si de logica respectivului domeniu, ca sint diferentze uriase, totusi, si nu trebuie sa le stii pe toate, oricum. Imi aduc aminte ce m-a impresionat legea lui Bernoulli aplicat pe un fir de fluid P+(ro)(v^2)/2+(ro)gh=constant, cu P=presiunea statica, ro=densitatea fluidului, v=viteza de curgere, g=acc gravitationala, h=diferenta de inaltime, si calculul asta se facea la nivel infinit mic, deci firul era unul ideal, matematic. Cu formula asta poti calcula viteza apei (sau ulei, petrol, alt fluid) prin conducte, care au modificari de sectiune, care urca, sau coboara, etc. Dar poti sa calculezi si forta de ridicare a unui avion cu o aripa de o anumita sectiune, pentru ca, pe partea de sus a aripii, fiind mai lunga, aerul are o anumita viteza, in partea de jos (mai scurta) o alta viteza, deci presiunile statice difera, cea de jos e mai mare ca cea de sus, de asta apare forta de ascensiune, care tine avionul la inaltime. Si de asta cabina de avion e presurizata, pentru ca, la viteza aia presiunea statica e foarte mica, si, cind se sparge un geam, presiunea statica din cabina fiind cu mult mai mare impinge aerul afara. Imi place sa-mi amintesc cite am mai invatat prin scoala, ca sa mentin fresh. Glumesc, e, de fapt, pasionant sa intelegi cum functioneaza unele lucruri, si cum se leaga toate. De asta mi-a placut enorm science fiction ca acolo erau scenarii posibile, plecind de la unele adevaruri stiintifice. Tin minte cum explica, in Omul Invizibil, Griffin unele legi ale opticii, ca sa ajunga el sa devina invizibil. Si cum o injura pe proprietara apartamentului in care locuia, ca avea creierii muratzi in bautura, parca asa era. Bine, asta legat de partea scrisa, dar a fost la noi, la tv, pe vremea lui ceasca un serial Cosmos, cu Carl Sagan. Pe mine m-a socat, la inceput, cite spunea omul ala, acolo, si serialul ramine, de departe cel mai bun, pentru ca vorbeste despre toate, nu doar despre astronomie, sau mecanica cuantica, sau evoluite biologica, iti arata enorm de multe adevaruri, fara sa intre prea mult in detalii specializate. Dupa ce vezi asa ceva, clar ai sa vrei sa devii om de stiinta, ca nu poti sa rezisti la atitea challenge-uri. Dar, ca sa obtii ceva, trebuie sa studiezi pe cont propriu, si sa cam mergi pe un domeniu, pentru ca sint enorm de multe date. Sint foarte multe de spus, si multe lucruri tin de pasiunile proprii, de ce iti place sa studiezi ceva anume, si nu tot, in ansamblu. Stiinta e fabuloasa, si prin partea ei frumoasa, ca e si multa arta aici, nu doar abstractizare, si cine a prins-o ii ramine atasat toata viata, pentru ca e continuu ceva nou si fabulos de descoperit. Cred ca mi-a venit sa scriu iar despre stiinta, ca si cind m-am intors in trecut la amintirile frumoase. Si m-am si plictisit de conversatii sterile cu unii, pe fb, complet ignorantzi, dar laudarosi. Na, poate mai scriu, dar nu stiu daca ma mai intorc la unele episoade din trecut, ca le-am cam depasit, acuma m-am mai maturizat, desi nu s-ar crede, hahaha. Chiar, mai bine ma focusez pe proiectul meu, ca l-am cam lasat balta, dar am nevoie si de comunicare, de un brainstorming, ca sa mai iau si alte idei, si sa le leg, ca sa iasa totul asa cum trebuie. Pina mai reusesc ceva ma mai gindesc, dar secretul il pastrez, ca sa nu-mi fure cineva ideea/ideile si sa se imbogateasca, clar. Glumesc, dar ce am in minte e o chestie buna, sa vedem ce mai apare in viitor. Poate il fac, totusi, intr-o zi. Ca e vara, sau inceput de toamna, sau chiar iarna, ramine de vazut.

No comments:

Post a Comment