Saturday, March 16, 2019

De ce?



De multe ori ma intreb, dupa vreo experienta placuta, sau nu; de ce e totul asa? De ce nu e altfel? Daca ar fi fost altfel, cum ar fi putut fi? Sigur, daca totul e asa pentru ca asa e totul, daca ar fi fost altfel (fata de cum e acum), acel "altfel" ar fi fost "asa", si "asa" ar fi fost altfel, s-ar fi schimbat intre ele notiunile, daca e sa filosofam un pic. In fine, totul e asa, pentru ca e asa, pentru ca noi, ca oameni, am adunat informatii, le-am conectat logic, si am gasit explicatii. Dar daca, sa zicem, pamintul ar fi fost plat? Adica am fi trait pe o suprafatza cu relief diferit pe ea (ca putem tolera anumite variatiuni asemanatoare cu ce avem), dar o suprafatza infinita in toate directiile? Sigur, formele de relief au aparut ca incretziri ale suprafetei, pentru ca, placile tectonice de dedesubt au fost antrenate de curentii de magma din mijlocul pamintului, e adevarat, deci relieful e rezultatul acestei constructii sferoidale, cu acest continut, al pamintului. Daca am fi trait pe o suprafatza infinita, noi cum am fi gindit, cum am fi fost ca fiintze? Am fi cautat, si gasit niste adevaruri, apoi niste explicatii, pe care le-am fi dezvoltat in niste teorii, lumea ar fi putut evolua la fel, eventual. Desi cine stie cum am fi avut creierul (cel care ne determina gindirea), pentru ca ce avem acum e rezultatul acestei evolutii specifice, pe o planeta sferica. Poate pe un teren plat am fi avut un creier plat, fara circumvolutiuni, hahaha (de unii poti spune asta, totusi, cind ii vezi). Si daca, de exemplu, nu ar fi existat cerul de acum? Daca totul ar fi fost luminos, albastru, fara stele pe el? Daca nu ar fi existat cer deloc, pentru ca am fi trait pe suprafatza interioara a unor cilindri, infinitzi, sau sfere, sau alte forme, mai simple, sau mai complicate? Sigur, intrebarile astea din punctul de vedere al cunoasterii de acum sint un pic absurde. Dar daca ar fi fost asa? Sau daca ne-am fi nascut intr-o societate fixata pe un nivel, si care n-ar fi evoluat deloc, de milioane de ani (pentru ca nu ar fi fost nevoie de schimbari)? Sau daca totul ar fi fost imprejur doar desert, ca pe Dune? Sau doar apa, sau gheatza, sau mlastina? Am fi fost altii, pentru ca, daca presupunem ca ar fi supravietuit cel mai bine adaptat, adaptarea, adica schimbarea ca sa te faca mai bun in conditiile alea ar fi fost cheia evolutiei. Dar daca mediul nu s-ar fi schimbat deloc, si plantele/animalele nu ar fi avut nevoie sa se adapteze? Daca evolutia s-ar fi blocat pe un anume nivel, noi nu am fi existat? Spun asta pentru ca noi privim acum lucrurile avind cunoasterea acumulata de toate generatiile trecute care au trait in lumea asta. Intr-o alta lume, cum spuneam, totul ar fi fost altfel, inclusiv noi. Daca ne uitam la universul asta de acum, iar ne putem intreba de ce e asa, de ce sint planete, stele, gauri negre, de ce se atrag, si de ce e vid imprejurul lor? Exista oare si alte universuri diferite de al nostru, care sa aiba o viata proprie; universuri paralele? Daca da, cum sint? Seamana cu cel de acum? Ne mai putem intreba ce e cu timpul, de unde vine, cine l-a creat, cum a aparut, de ce nu se opreste niciodata? Sau de ce incetineste cind viteza mobilului se apropie de  viteza luminii? De ce totul e asa cum stim? Si de ce nu traim pe un submarin galben?

No comments:

Post a Comment