Saturday, March 9, 2019

Culorile arogantzelor



Arogantza, privita la modul general, de sus, e un fel de sfidare, ca ii tai macaroana celuilalt. Dar, arogantza, cum o vad eu, e diferita, depinde de stilul omului, adica de atitudinea lui fata de anumite lucruri, situatii, alti oameni, etc. Cu cit e omul mai inteligent, si mai experimentat in ale vietii, cu atit poate avea mai multe arogantze, de mai multe feluri, care, in general depind de moment; pe cind un prost are o arogantza identica su ea insasi, constanta. Un inteligent discuta cu un prost; dupa un timp scurt se ajunge la contradictie, pe care amindoi o sesizeaza. Inteligentul isi da seama ca, oricite argumente ar aduce, nu va reusi sa-l convinga pe prost. Atunci se intimpla ca amindoi sa taca, arogant. Doar ca asa pare privit din afara. Inteligentul nu devine arogant, pentru ca, sincer, arogantza e specifica prostiei, el doar tace nesatisfacut pentru ca vede ca situatia nu are iesire; un om inteligent pare doar arogant, pentru ca el are antrenament in discutii, dezbateri de idei, variante, iar prostul ii blocheaza tot. Prostul, in schimb e autentic arogant, pentru ca, pentru el, dincolo de cele citeva idei ale lui e un vid absolut, un intuneric necunoscut, sau un spatiu ne-explorat, si destul de inficosator. Spun asta pentru ca am intilnit foarte multe stiluri de a bloca un dialog, printr-un ridicat de barbie, si indreptat privirea in alta directzie. La inceput n-am inteles, si m-am invinovatit ca am produs asta, dar vina nu era a mea, mi-am dat seama de asta dupa multe experientze identice. De vina e ala care nu poate continua dialogul, desi, sint multe cazuri in care la lucruri logice ti se raspunde grobian, sau cu enormitati inacceptabile, care determina o oprire a devierilor, pentru ca grobianul e exersat in grobianisme, si te poate jigni continuu. In fine, sint multe situatii diferite, care nu pot da o concluzie general valabila, ci doar una de moment. Oricum, contactul cu un prost se poate termina in diferite feluri, cel arogant e, totusi, unul fericit, desi stii ca omul te va tine minte, si nu va ezita sa ti-o traga, cind va avea prilejul. Mai sint cazuri cind cineva inteligent, obosit de injuraturile luate nemeritat, si continuu, poate avea o atitudine aroganta, sau chiar sfidatoare, ceea ce il face automat nefrecventabil. E de inteles, si, ca sa comunici cu el iti trebuie o rabdare uriasa, dar merita, pentru ca impactul cu un om inteligent e doar aparent. Dincolo de granitza ostilitatzilor e o lume fabuloasa. Ceea ce nu e cazul cind ai de-a face cu un prost. Totul e sa iti dai seama ce e dincolo de ce pare.
PS Am vrut sa spun, si am uitat, despre arogantza valorilor. Un om cu valori nu e el arogant, ci sint valorile care se auto-protejeaza, el doar urmeaza ce-i sugereaza ele, valorile. Bine, despre arogantze se poate discuta la infinit, pentru ca se pot interpreta oricind fondul, si forma, cauzele, actiunea-reactiunea prsoanelor implicate, etc.

No comments:

Post a Comment