Monday, April 24, 2023

Ce putem fi

 De multe ori ma intreb, ce sint lumile? Cum de exista? Si cum exista? Sint asa ca orice entitate cosmica? Sint ca o entitate cum e fiintza? De unde vin? S-au nascut din nimic, asa cum spun astro-fizicienii, ca s-a nascut cosmosul? Sau au existat dintotdeauna, si noi doar le-am descoperit, dintr-o intimplare fericita? Sau le-am nascut noi, cu mintea, construindu-le? Si cum de s-a intimplat asa? Sintem noi un fel de Dumnezeu al lor? Pentru ca noi, ca oameni, sintem destul de modesti, nu cred ca avem puteri atit de mari. Dar sintem creatori si descoperitori, e adevarat. Exploram, si vedem. Le-am descoperit, cred. Nu le-am inventat. Ele cred ca existau fix ca acum, dar noi le-am vazut pe masura ce am invatzat cite am putut, din tot. Pentru ca ele sint abstracte. Au o certitudine atasata de dintotdeauna. Si ele au fost conectate intre ele prin fire atit de multe, de subtziri, si de colorate, pe cit de invizibile. Aparent. Sau poate asa imi apar, ele, mie. Ca niste fluide de culori infinite, aparent volatile, dar care au o structura pe care inca n-am descifrat-o. Cu margini elastice, si continuu miscatoare. Si poate ca asa par, pentru ca atit putem noi sa vedem, din ele. Poate sint, in realitate, uriase, cit sa cuprinda galaxii intregi. Sau universuri. Poate sint construite cu un numar indefinit de dimensiuni. Iar noi le vedem doar proiectate in universul nostru cu 3 dimensiuni. Sint la fel de accesibile, pe cit sint de inaccesibile. Asa cum e mecanica cuantica. Cine stie? Si totusi, care e structura lor? Sint alcatuite din atomi, asa ca materia? Au quarci? Au particule mai mici? Si ce legatura ar fi intre ele? Ce le tine impreuna? Exista niste fortze tari, asa ca in realitatea noastra? Sau totul e altfel? Ce fel de fortze apar intre idei, sa zicem? Si cum sint structurate ideile? Exista vreo legatura intre realitatea stiintzifica, fizica, reala, si cea mentala? Sau sint toate in universuri paralele? Care e legatura intre toate? Exista? Si noi, ce legatura avem cu toate? Sintem capabili sa gasim vreun raspuns? Si asta in ce ne transforma? Sintem doar noi, pe margini de lumi, sau inca nu am descoperit ce putem fi?

No comments:

Post a Comment