Friday, February 15, 2019

Cunoastere si evolutie



Cit am trait in dictatura unui tzaran care a devenit cizmar, apoi criminal, apoi dictator criminal, lucrurile erau destul de clare. Era o disciplina dura, dar era ordine. Cine nu se supunea, sau comenta, sau facea alte acte anti-sistem era redus la tacere intr-un fel sau altul, sau eliminat fizic. Lumea totusi mai asculta Europa libera, mai spunea bancuri politice, mai injura, se mai ducea la teatru, sau la alte spectacole unde se bagau sopirle (care erau aluzii la sistem, sau la cretinii din partid), dar, manifestarile general-sociale erau relativ decente (daca putem vorbi de o decentza din punctul modern de vedere). Dupa o revolutie eliberatoare toate barierele au cazut, si lumea a redevenit normal-democratica. Dar libertatea asta a adus cu ea si bune, si rele, iar relele au inceput sa domine, pentru ca erau mai puternice, mai active. Fostii, speriati un timp de o eventuala minie populara, au tacut, ca sa inceapa incet-incet, si metodic, sa preia conducerea. La ce s-a ajuns a fost pentru ca binele a fost ingramadit, busit, obligat prin tot felul de constringeri sa taca, pentru ca asa era mentalitatea romaneasca, si stilul nostru de a fi. In fine, asta e mersul istoriei, si el depinde de multi parametri, dar asta e altceva. Pe perioada dictaturii, cind toti erau aparent corecti si obedienti, era o tacere a actiunii, sa zic asa. Toti se ascundeau dupa aparentze. Atunci ma intrebam tot timpul cine sint, de fapt, oamenii, cum sint ei in realitate? Si, dupa revolutie am avut multe raspunsuri, pentru ca i-am vazut cum sint, de fapt. Fiecare avea in el si bine, si rau, dar in proportii diferite. De la multi din cei pe care i-am cunoscut nu ma asteptam sa aiba atita rau, si asta m-a mirat, pentru ca mi se parea ciudat. Apoi am vazut reactiile multora de pe retelele sociale, si asta chiar m-a uimit. De unde atita ura, si monstruozitate? Sa fie toti asa, sau doar cei mai vizibili? Naiba stie, azi nu mai ai incredere in nimic, si nimeni, dar parca nu e normal ca sa nu existe echilibru intre bine si rau. Si am mai trait sa vad ca se poate si mai rau, si mai rau, de am crezut ca e o conspiratie a raului care cauta sa blocheze planeta. Apoi am vazut ca exista in oceanul asta atit de poluat si mici insule de bine, in general in jurul unor oameni buni si cam insingurati, si asta mi-a dat o mica sperantza, dupa atitia ani de asediu al mizerabililor. Si mi-am dat seama ca binele asta trebuie cautat, si oamenii buni la fel. Asta cere foarte multa vointa si determinare, si o la fel de mare capacitate de supravietuire, ca sa poti rezista la atacurile continue ale prostilor violentzi. Pentru relele facute azi nu e de vina o retea sociala, sau alta, ci oamenii care se manifesta asa. De asta ar fi bine ca sa invete si cei buni sa se sustina intre ei intr-un mod corect, si sa riposteze la mizeriile unor mizerabili, si asa sa se creeze o retea de oameni/lucruri bune care sa fie un reper, si care sa aduca valori si stabilitate in societate. Technologia de azi ne ajuta enorm, pentru ca azi avem access la toate cunostintele acumulate de omenire in atita istorie. Dar felul in care vom evolua va depinde alegerile noastre, pe care sa le luam in cunostintza de cauza.

No comments:

Post a Comment