Sunday, May 8, 2016

Confuzii amestecate

Dupa revolutia din 89 am intrat intr-o alta lume, pe care si-o imagina fiecare cum putea, sau functie de cit stia despre ce inseamna democratia..Aveam in minte filmele vazute, informatiile primite din reviste, ziare, tv, auzite, etc..Si ne imaginam ca va fi lapte si miere la liber..Problema e ca, in extazul de atunci, nu am realizat ca libertatea-democratia vine cu o cheltuiala..Adica trebuie sa dai ceva la schimb..Si asta doar timpul ne va arata..Si ne-a aratat..De fapt, timpul ne-a aratat ceva mult mai profund, ca sa avem de gindit; ne-a pus o oglinda in fata, ca sa ne vedem cine sintem, de fapt, ca societate, ca sa intelegem de ce se intimpla ce ni se intimpla..De fapt, societatea e la fel, peste tot, pentru ca e formata tot din oameni, si cea romaneasca evolueaza si ea pe drumul pe care au evoluat toate societatile, doar ca are de trecut niste handicapuri istorice..Acuma , la inceput e mai greu, dar lucrurile merg inspre bine..Sau inspre ce va fi sa fie, ca nu stii niciodata ce-ti rezerva viitorul..Bun, si societatea asta democratica e una libera, adica construita liber, de oameni ..E simplu, si firesc..
Ceea ce m-a frapat pe mine, in incercarea de a intelege oamenii si relatiile dintre ei in societate a fost ca, de la societate la societate lucrurile pot fi complet diferite..Noi, pe vremea regretatului odios si a sinistrei sale sotii eram loviti de social tare, si atunci ne refugiam intr-un fel de idealism al unor valori umane mai speciale, sa zic asa, care erau legate de altruism, deschidere, prietenie sincera, trairi umane profund pozitive, etcetc, lucruri pe care noi le credeam a fi fundamental adevarate (si in care eu sincer cred inca)..Ei bine, cind am trecut intr-o societate libera, am vazut ca de fapt individualul era mai important decit socialul, si valorile tale primau inaintea orice..Iar reusita ta individuala  (cea dorita de societate) presupunea unele chestii la care nu ne gindisem inainte; egoism, cinism, duritate, tenacitate, agresivitate, capacitate de lovire si revenire dupa lovituri, lipsa de empatie, (ba chiar un anume sadism), rigoare in rau, anumite monstruozitati chiar, etcetc, toate necesare pentru a fi capabil a inainta, calcindu-i pe cap pe absolut toti, fara mila, si fara resentimente, ba chiar afisind un zimbet de plastic pe moaca, tot timpul, si oricind, si orice ai face..Si toate astea facute lejer, si relaxat, ca si cind ar fi fost cel mai firesc lucru din lume..
Bai nene, aici cinismul mi se pare cam criminal, pentru ca eu am valorile mele, care ma impiedica sa fac anumite monstruozitati, pentru ca ingineria mea inseamna rigoare, precizie, si deschidere spre orice solutie care e functionala..Eu caut sa rezolv, si sa dezvolt, si ma chinui din greu pentru asta, si nu am energie suficienta sa ma bat cu toate creaturile pentru cicaturi ieftine..Sigur, am invatat sa ma adaptez pe alte domenii, ca sa rezist, dar parca e cam mult, cel putin pentru mine, pentru ca nu am creierul lor relaxat, si ura, si acumularile lor de resentimente..Si mi-e si sila de stilul mediului asta impus..In fine..
Bun, solutia e reintoarcerea la valori, si eu la ingineriile mele, aici e bine spus, ca nu poti amesteca mere cu portocale, si fiecare om are talentele lui proprii propice pentru anumite meserii..De fapt asta era esentza, ca, noi, ca oameni avem fiecare locul nostru in societate, si eu, ca inginer si ca om ar trebui sa ma lupt mai mult pentru el, dar parca e o mare confuzie, o uriasa confuzie, in care se confunda valorile reale cu maimutzarelile ieftine dar corecte politic..Ma rog, stiu, e o lupta care pe care, si n-ar trebui sa ma pling ca asa si pe dincolo, ca, na, astea-s vremurile, si fiecare e pe cont propriu..Bun, fie, dar de ce variantele de adevar sint atit de grobian amestecate cu aiureli sinistre? Or fi venit extraterestrii si n-am aflat inca?

No comments:

Post a Comment