Saturday, July 28, 2012

Glasul ratziunilor



Un popor nu e o adunare sociala haotica..Si nu e o suma de populatii, cu oarece asemanari culturale..Nu..
Un popor e o conshtiintza a valorilor comune, adunate in timp..E un social inchegat si adevarat..O entitate formata prin istorie, si care a invatzat din propriile greseli..E o suma globala a propriilor constiintze, ale fiecaruia..E un ceva la care fiintza noastra se raporteaza permanent..Fara exceptie..
M-am gindit la toate astea in ultimul timp, de cind se petrec schimbari radicale in societatea romaneasca.. Din cauze economice, fireste..
Cind eram mic, de prin scoala generala, ai mei ma duceau sa stau in fiecare vacantza, la sashi, in Transilvania.. Am fost la Harman, Medias, periodic..Unde vorbeam dialectul lor sasesc, foarte apropiat de germana, cu mici diferentze de pronuntzie..Ei bine, cit am stat acolo a trebuit sa ma adaptez la felul lor de a fi..A trebuit sa merg in vizite la nemti, sa maninc mincarea lor, sa conversez cu ei, sa invat, si sa cautam o cale de intelegere..Ca in orice comunitate..
La inceput am sesizat diferentele dintre "culturile" noastre diferite, sa zic asa..Dar dupa un timp am vazut ca ei, prin tot, erau, intr-adevar CIVILIZATI..Aveau alte obiceiuri, reguli sociale, stil, intr-un fel deosebit.. Simteam ca un cineva ultrainteligent organizase felul lor de a fi..Si eram uimit, pentru ca aveam de ce.. Descoperisem o cu totul alta lume..
Asta imi doresc sa ni se intimple si noua, romanilor..Sa ne construim pas cu pas o civilizatie de secol 21.. Si asta se va intimpla, pentru ca asa e mersul istoriei..
Timpul ne vede..Ne observa, in tacere, din toate unghiurile..Si, noteaza in propriul jurnal toate evenimentele.. Dintotdeauna..

No comments:

Post a Comment