Saturday, September 26, 2020

Intuitiv



Viata poate fi vazuta in miliarde de feluri, pentru ca e complicata. E un caz particular din filosofia :orice poate fi orice. Unde prima variabila orice poate fi inlocuita cu viata. Ca intr-o formula matematica. Al doilea orice poate lua multe valori. Poate fi o drama. Sau o comedie. Sau un teatru. Sau un thriller. Un Forerest Gump spunea ca viata e ca o cutie cu bomboane, ca nu stii ce gasesti inauntru. Ar fi dragut asa, pentru ca, oricum, o bomboana e dulce si iti face placere. Bun, nu toate bomboanele din lume sint asa, dar cele mai multe cam da. Cele ambalate intr-o cutie sint destul de bune. De restul nu stiu. Oricum, asta cu bomboanele e un caz cu totul particular, si cu happy-ending. Iar viata are muuulte suisuri si coborisuri. Din care uneori mai invatam cite ceva. Unele invataturi sint bune. Altele merg uitate, ca nu ajuta. Pe total, cred ca, acum, viata are un posibil inteles. Pentru ca sintem relativ norocosi ca nu am prins anii razboaielor de tot felul. A fost liniste relativa. Plina cu crize economice, e adevarat. Poate ce traim acum e un inceput de o lume noua, si cu totul altfel de ce a existat. Poate. Timpul ne va da unele raspunsuri. Acum parca asteptam ceva ce nu stim inca. Un nou inceput. Ieri am fost intr-o plimbare pe nava mea cea unica. Am urcat in turnul cel mai inalt, si m-am uitat la oras cum isi schimba culorile la lumini. Pe urma m-am intors in cabina mea. Am stat pe intuneric un timp, in liniste. Apoi am plecat spre locul unicelor mele experientze de vis programat. Si m-am lasat pe mina inginerilor. Nu am stiut ce vis sa cumpar, asa ca mi-au dat ei unul. Eram iar in busul de noapte, la geam, cu o calatoare in stinga mea. Am crezut ca e o continuare la ce a fost inainte, cu un sir de intrebari, care sa ma puna pe ginduri. Intr-un fel asa a fost. Pentru ca doamna si-a scos ecranul computerului, si a inceput sa noteze. Dupa un timp m-a privit fix, cit sa ma faca sa o privesc si eu. Stiam ca va urma un dialog. Era inevitabil. Si era bun, ca asa ma simteam mai conectat cu lumea asta artificiala. Aveti 1.81m inaltime? m-a intrebat. Am facut o figura uimita. Da, am spus, de ce? Pentru ca facem o statistica, si vrem niste confirmari. A, bun, dar eu nu sint curios sa astept intrebari, si urasc sa dau raspunsuri personale. Va vor ajuta si pe dumneavoastra aceste intrebari. Da? In ce fel? Sinteti psiholog? Nu, mi-a raspuns, sint doar statistician. Ce culoare preferatzi? Nu stiu, prefer orice culoare, functzie de stare. Dar nu prefer o culoare, cit un amestec de culori, ca intr-un tablou. Da, dar si tablourile au culori dominante, mi-a spus. Credeti? Ce culoare dominata are Van Gogh? Sau Klimt? Nu stiu, mi-a raspuns, depinde de subtilitatea privitorului. Unii aleg culoarea din intreg si continua sa exploreze tabloul din unele puncte cheie. Bun, am raspuns, si ce relevantza are asta? Nu va pot raspunde, asa e facut chestionarul. Ma testatzi? am intrebat. Da si nu. Cum stati cu matematica? Bine, am zis, ca orice inginer. Nu m-am specializat in vreo ramura matematica, deocamdata folosesc tot ce am invatat. Mi-a aratat niste imagini. Ce vedeti aici? m-a intrebat iar. E un test Rorschach? E mult mai mult, dar spuneti-mi doar un raspuns. Nu stiu, ce as putea sa vad? Pot vedea absolut orice, lucruri diferite, functie de starea pe care o am. E ca la culori, nu? Uite aici e o fatza de om care zimbeste, aici un inceput de cladire, aici un peisaj, aici un interior. Ce fel de interior? Unul care seamana cu cabina mea. Sau cu locul unde am avut o conversatie cu o roboata, mai demult, in peisajul acela complet albastru, cel putin cel pe care-l vedeam la fereastra din coltz. Era peisajul, sau geamul albastru? Nu mai stiu, era totul parca indus in mintea mea, pentru ca nu cred ca ce puteam vedea putea fi albastru. Va place albastrul? Hm? Nu stiu, de ce as putea prefera doar o culoare? V-am zis eu caut o lume a culorilor, nu doar o dominantza. Bine, multumesc, am terminat chestionarul. A fost prea simplu, credeti ca aveti toate datele? Da, pentru ca v-am studiat toti parametrii. Bine, si asta intra intr-o baza de date? Da, una care sa ne arate cit de repede putem gasi o planeta similara cu Terra, sau una terraformabila. Da? Sinteti sigura? Da. Nu va pot explica in ce fel functioneaza dar am totul compact, pentru ca avem formule complicate de evaluare, si determinare. Am intrat adinc in cunoasterea dumneavoastra de fapt, si am vazut acolo tot ce ne trebuie. Va multumim pentru cooperare. Cu placere, dar nu m-ati intebat nimic teoretic, nu mi-ati cerut nimic din toate rezultatele mele stiintifice. Stiu, asa pare. Vom vedea cum va fi dupa ce evaluam si pe alti lucratori. Cautam sa stabilim un nivel al intuitziilor, ca raspunsuri posibile. Pentru ca acolo cautam raspunsuri la ce ne intereseaza. Am ramas masca. Era o experientza unica. Una care sa-mi vada raspunsurile posibile. Pe care sa le cumuleze cu altele, si sa gaseasca unele solutzii la ce cautam de atit de mult timp.

No comments:

Post a Comment