Thursday, August 4, 2016

Adevarurile fiintzei

Generatia noastra, si cele apropiate noua a fost educata intr-un stil spartan, as putea spune..Sistemul era absolut nemilos si aparent drept, pina la punctul in care gindeai cu capul tau, pentru ca de acolo, din locul ala psihic al tau, puteai deveni periculos de lucid..Dar cit timp te incadrai in anumite standarde si reguli era perfect, pentru ca iti indeplineai bine rolul de robot-muncitor-ascultator..Mai tirziu am vazut ca stilul asta social era dorit si in alte medii, dar asta e alta poveste..Si noi, atunci, observam asta, adica o simteam, pentru ca in liceu eram recompensati cind faceam ce spuneau ei, si ne incadram docil in asteptari, sau eram aspru taxati cind deviam de la acea linie invizibila, si care era din sistem, si stiuta de toti..Noi toti eram oameni normali, nu eram lasi, sau eroi, si ne vedeam de ale noastre..Cautam sa ne facem datoria, intr-un fel, si sa invatam, sa acumulam cit mai mult..Multi isi antrenau bine memoria atunci, pentru ca asta se cerea de la noi.. Mie mi s-a parut mai interesant sa sar etapa aia robotronica, si sa caut raspunsuri la intrebari mai profunde, mai legate de esentza asta a noastra ca fiintze..Nu le constientizam asa, atunci, ca vezi ca eu ma intreb chestiile astea ca sa impresionez profii sau colegii, (care era o moda atunci, mai ales in liceul meu) era mai mult o curiozitate, o cautare a unor lucruri care se afla deasupra celor de acum, si care m-ar ajuta sa inteleg mai bine oamenii, si societatea..Trebuie spus ca oamenii erau cei de atunci, si societatea la fel, toti erau constrinsi a respecta regulile dictate de sus, dar de asta mi-am dat seama mai tirziu..Libertatea am vazut-o doar in filme, si reviste din occident; si cind am inteles cum e treaba mi-am reconfigurat tot sistemul de valori, dar pe tacute, in liniste, si in mine..Dupa revolutie, cind s-au eliberat frustrarile si energiile negative eu am ramas la fel, pe cind ceilalti isi exhibau in mod grobian trairi comunistoide..A fost ok, pentru ca era normal sa fie asa, mentalul nu se schimba atit de repede..
De ce vorbesc de perioada aceea? Nu stiu, poate pentru ca are semnificatii adinci pentru mine..Nu vedeam caricatura unei societati darimate, cit cautam sa vad transformarile care vor veni..Si care au venit schimbind cam tot, si obligind pe cei depasiti sa dispara, cel putin aparent..Ce m-a uimit a fost ca foarte multa lume, incluzind si pe ai mei, nu au inteles absolut nimic din ce au trait; au vazut doar ce s-a intimplat..Bine, eu mi-am dat seama devreme cum gindesc ai mei din familie, si am renuntat sa mai comunic cu ei, pentru ca era absolut inutil, nu as fi avut cum sa le explic, pentru ca erau spalati pe creier eficient, de sistem, iar taica-meu era si blocat in ideile lui de stapin brutal, asa ca nu era nici o sansa..Dupa ce ajunsesem canadian, lucrasem mult, parea ca l-a lovit respectul pentru mine, desi stiam, adica citeam printre rinduri, ca e o ipocrizie cu care cauta sa se dea actual in relatiile dintre noi..Si pur si simplu n-am mai putut sa-i raspund la maluri, pentru ca imi era rau efectiv, fizic..Trecusem dincolo de sila aia universala, si acum ma durea stomacul, si asta dupa multe incercari de comunicare..El nu putea gindi altfel, si eu nu puteam sa comunic..Bineinteles ca prieteni/rude mi-au explicat ca trebuie sa uit/iert,  ca asa au fost vremurile..Iti dai seama ce sinistrosenii puteau emite, si ce tupeu incredibil sa-mi dea sfaturi niste cvasi-ratatzi care nu au avut niciodata vreo incercare de gindire rationala..Bine, nici nu m-as fi asteptat la altceva, dar momentul, pe ansamblu, si privit din punct de vedere uman, a fost absolut socant..In fine, asta poate ca e viata, cea plina de inacceptabilitati pe care invatam sa le tratam cu indiferentza, pentru ca altfel ar trebui sa cautam metode de razbunare, si asta e chiar aiurea..
Lumea e sinistra de cele mai multe ori, si ostila..Si ceea ce ne face oameni, in toate mizeriile astea, e sa incercam sa devenim noi insine prin adevarurile pe care le avem in noi..Adevaruri care ne elibereaza de tot, si toate..Sintem noi insine doar asa, prin adevaruri, pentru ca restul de mizerii si minciuni care mai exista in creierele unor cretini se vor evapora cit de curind..Mie, unul, mi-e sila de tirituri, si de abjectzi, tocmai pentru ca ei exista inca, peste tot..

No comments:

Post a Comment